Onze speerpunten
Op de Juliana van Stolbergschool werken we in de eerste plaats aan goed onderwijs binnen een veilig schoolklimaat. Maar we zijn én doen zoveel meer…
Identiteit
In de eerste plaats zijn we een christelijke basisschool. Gods woord is voor ons een bron van inspiratie dat richting geeft aan ons leven. We hopen dat dit voelbaar is op onze school. Een sfeer waarin respect, waardering en geborgenheid voor iedereen centraal staat.
Sociale Veiligheid
Leren en ontwikkelen is alleen mogelijk als je je veilig voelt. Op onze school streven we er dan ook naar dat alle kinderen zich veilig voelen in de omgang met anderen, zichzelf kunnen zijn en zich gewaardeerd en onderdeel van de groep voelen. We gebruiken hiervoor de term sociale veiligheid. Om hier steeds met elkaar de nadruk op te leggen, hebben we een werkgroep Sociale Veiligheid. De werkgroep houdt zich bezig met regels en afspraken, met de kinderraad, het herstelrecht, de kinderpleinwacht en consequenties bij ongewenst gedrag. Verder houdt de werkgroep het Handboek Sociale Veiligheid up to date. We werken op school met de methode Kwink voor Sociaal Emotioneel Leren; de lessen gaan over belangrijke vaardigheden die kinderen nu en later nodig hebben om succesvol mee te kunnen doen in de maatschappij.
Bij problemen kunnen leerlingen en hun ouders terecht bij de vertrouwenspersonen. Zij gaan 1 keer per jaar de klassen rond om over allerlei onderwerpen met de kinderen te praten. Als er op school sprake is van pesten, treedt ons antipestprotocol in werking. Zo werken we met elkaar aan een school met een veilig (leer)klimaat.
De manier waarop dit concreet op school, in de klassen, op het plein en individueel wordt vormgegeven is, staat in het Handboek Sociale Veiligheid. Het is een prettig leesbaar document met de visie, pedagogisch handelen, signaleren en preventieprogramma’s. Deze thema’s komen er ook in terug: praktische uitwerkingen over de SEL-methode Kwink, start van het schooljaar, troostmiddelen, trotskast, digitale veiligheid, gevoelsthermometer, et cetera

Engels
 |
De Juliana van Stolbergschool is een ‘Early Bird’ school. Dit betekent dat we onze leerlingen al vanaf groep 1 op meerdere momenten Engels aanbieden. Dit doen we door de inzet van Miss Helena, onze Engelstalige vakleerkracht. Kinderen kunnen heel gemakkelijk twee talen tegelijkertijd aanleren. Vroeg Engels is goed voor de totale taalontwikkeling van een kind en het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat de cognitieve ontwikkeling en de algemene taalvaardigheid vooruit gaan bij het vroeg aanbieden van een tweede taal. Daarbij vinden we het erg belangrijk onze leerlingen goed voor te bereiden op hun Europees burgerschap.
De Juliana van Stolbergschool maakt deel uit van de eTwinning community. eTwinning is de online community voor scholen in ruim 40 Europese landen.
Klik hier voor meer informatie over eTwinning.
Start Spaanse lessen
Vanaf 13 januari 2020 zijn we op onze school gestart met Spaanse lessen door onze native speaker.
Het is een internationaal project vanaf de groepen 3 tot en met 8. We werken op basis van projectplannen. Op 4 juni 2020 ontvingen we goedkeuring van het Quality Label European Solidarity Corps
"The European Solidarity Corps is an initiative that creates opportunities for young people from the European Union so that they can volunteer or work in projects in their own country or abroad to help and benefit communities around Europe. You can take part of a project from 18 up to the age of 30. The projects supported by the European Solidarity Corps can take from two to twelve months and they usually take place in the European Union Member States. It has a very simple registration process, once you have joined in, you can apply for the different volunteering or working projects that are available. If the organisation likes your curriculum, what you have to offer or your excitement, you have an interview with them and enter a selection process.
There is a wide range of projects you can join, you can help prevent natural disasters, assist in centres for asylum seekers, address social issues, help, assist or teach in schools, work in cultural centres or in a nature reserve. The list is never-ending.
Juliana van Stolbergschool became part of the European Solidarity Corps volunteering programme. It is a great way of doing a cultural and linguistic exchange between the students and the teachers. Also, it can be very useful to have an extra hand or a new point of view. Therefore, the project is both incredibly enriching both for the school and the volunteer, gifting each other with diversity, innovation, cultural approach and solidarity. "
Dit jaar verwelkomen we Nerea Bejarano Garcia. Zij blijft een jaar op onze school verbonden.
Introduction:
My professional development has been significantly enriched by immersive cultural experiences. In 2022, I worked as an au pair in Zell am Main, Germany, where I cared for a three-year-old child while improving my German language skills. This was followed by an Erasmus semester at Ruhr Universität Bochum in 2023, where I thrived in an international academic environment and traveled extensively throughout Europe, in countries such as Denmark, France and the Netherlands. These experiences have strengthened my adaptability and intercultural competence.
This summer, I will be completing a certification course in Teaching Spanish as a Foreign Language, which will formally prepare me to share my native language and culture with international learners. I find particular joy in teaching Spanish because it creates a meaningful cultural exchange - while students acquire language skills, I have the privilege of introducing them to the rich traditions and perspectives of the Spanish-speaking world. This mutual learning process is what makes language teaching so rewarding to me.
The opportunity at Juliana van Stolbergschool particularly appeals to me as it combines my passion for language education with my enthusiasm for cultural exchange. I am confident that my academic background, practical teaching experience, and proven ability to connect with students from diverse backgrounds would allow me to make valuable contributions to your educational community. Nothing brings me greater professional satisfaction than facilitating meaningful learning experiences where students both acquire knowledge and enjoy the educational process.
At this transitional stage in my academic career, I'm confident my professional path leads toward language teaching in multicultural environments. This opportunity perfectly matches that vision, offering a valuable space to apply my knowledge while continuing to develop in this field I'm so passionate about. I look forward to the possibility of contributing to your team.
Sincerely,
Nerea Bejarano Garcí
E-Twinning, Erasmus+
Digitale leeromgeving
Alle groepslokalen op de Juliana van Stolbergschool zijn natuurlijk voorzien van een interactief digibord. De kleutergroepen beschikken over verschillende iPads, waarop de leerlingen allerlei educatieve spelletjes kunnen spelen. De groepen 3 en 4 zijn uitgerust met vaste computers.
Gezonde school
De Juliana van Stolbergschool is in het gelukige bezit van het vignet ‘Gezonde School’ vignet. Dit is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. Onze school profileert zich met sport en bewegen, dat wij – mét onze vakdocenten bewegingsonderwijs – heel belangrijk vinden. En niet alleen binnen in onze gymzaal, maar ook buiten in het sportveld en op ons ruime speelplein.
Natuurleertuin
Het laatste speerpunt, maar daarom zeker niet de minste, is onze natuurleertuin. Hier kunnen de leerlingen spelenderwijs de natuur ontdekken. Zo zijn er o.a. insectenhotels, een moestuin en een buitentheater aan het water. Verder hebben we op het plein diverse speeltoestellen, tafeltennistafels, een sportveld, zandbakken, duikelrekken en een glooiend grasveld. Kinderen maken hier in de pauzes en tijdens diverse lessen gebruik van. In de toekomst willen we de natuurleertuin verder uitbreiden.