Onze schoolnaam

Misschien heeft u weleens over Juliana van Stolberg gehoord, maar weet u niet meer wie deze bijzondere vrouw en onze naamgever was. We zijn trots haar naam te mogen dragen en brengen haar daarom graag bij u in herinnering.

Juliana van Stolberg was de moeder van Willem van Oranje, de voorvader van ons koningshuis. Juliana werd op 15 februari 1506 geboren in het Duitse plaatsje Stolberg. Door haar huwelijk met Willem van Nassau gaat ze als gravin van Nassau-Dillenburg door het leven. Als kasteelvrouwe leefde ze op Kasteel de Dillenburg in Duitsland, waar ze leiding gaf aan een grote huishouding en kruidendrankjes uit eigen tuin maakte voor iedereen die dit kon gebruiken. Samen met haar man stichtte zij een school voor adellijke kinderen. Ze steunde haar zonen in hun strijd in “De Lage Landen”.

Juliana van Stolberg werd in haar tijd “de geliefde moeder van ons allen” genoemd. Deze bijnaam kreeg ze door haar zorgzaamheid voor haar kinderen, kleinkinderen, bedienden op het kasteel en de bevolking in de wijde omgeving. Haar rotsvast vertrouwen in God gaf haar de kracht om door te gaan als er verdriet, angst of vertwijfeling was. Dit vertrouwen deelde ze met anderen door haar brieven af te sluiten met de woorden “Vertrouw God in alles”. Juliana van Stolberg stierf op 18 juni 1580, op 74-jarige leeftijd.